Baza wiedzy

Pytania i Odpowiedzi

Zobacz jakie najczęściej pojawiają się pytania dotyczące mediacji. Jeśli masz wątpliwości zajrzyj do działu z pytaniami i sprawdź czy jest odpowiedź na nurtujące cię kwestie. Jeśli nadal masz wątpliwości, coś jest dla ciebie niejasne skontaktuj się z nami bezpośrednio – mailowo lub telefonicznie.

Zasady Mediacji

Jedną z kluczowych i wyróżniających cech definiujących mediację jest jej uniwersalny charakter. Na drodze mediacji uda się rozwiązać niemalże każdy rodzaj konfliktu czy sporu. Mediator, który przystępuje do pracy zawsze kieruje się najwyższą etyką. Każda mediacja, każda sesja prowadzona jest w sposób bezstronny, cechuje się ponadto dobrowolnością, neutralnością, akceptowalnością czy poufnością.

Etapy Mediacji

Mediacje składają się z kilku etapów. Pierwszym etapem jest określenie rodzaju mediacji, czy będą one karne, cywilne, pracownicze, gospodarcze, rodzinne, szkolne, oświatowe czy administracyjne. Następnie mediator prowadzi indywidualne rozmowy ze stronami, by w rezultacie doprowadzić do wspólnej sesji, której celem jest pozytywne rozwiązanie konfliktu.

Monolog Mediatora

Każdą próbę rozwiązania sporu na drodze mediacji otwiera tzw. „monolog mediatora”. To podczas wypowiedzi mediatora strony dowiadują się jakie obowiązują procedury oraz zasady podczas postępowania. Mediator wyjaśnia też swoją rolę w całym procesie, a także zarysowuje ideę mediacji i prezentuje wartość zawartej ugody.

Standardy Mediacji PCM

Standardy mediacji wynikają w prostej linii z zasad jakimi kieruje się mediator podczas prowadzenia sesji mediacyjnych. Mediacje charakteryzują się neutralnym charakterem, by mediator mógł w pełni zrozumieć punkt widzenia każdej ze stron. A także bezstronnością, poufnością, dobrowolnością i akceptowalnością. Niemniej istotnymi standardami są przejrzystość, dbałość mediatora o wysoki poziom kwalifikacji, współpraca z innymi ekspertami czy organizacja odpowiedniego miejsca do prowadzenia rozmów.

Kodeks Etyki Mediatora

„Kodeks Etyki Mediatora”, opracowany przez mediatorów Polskiego Centrum Mediacji w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, to dokument, którego celem jest wspomaganie mediatorów w prowadzeniu mediacji. Jego ważną funkcją jest również wspomaganie kandydatów na mediatora w podjęciu decyzji dotyczącej pracy w tym charakterze. A co jest najistotniejsze, zwraca też uwagę i wyraźnie podkreśla kierowanie się wartościami duchowymi w międzyludzkich relacjach oraz nieustannego rozwijania tych wartości oraz umiejętności mediacyjnych.

Międzynarodowy Tydzień Mediacji

Zainicjowane przez amerykańską organizację Association for Conflict Resolution (ACR) w 2005 roku święto mediacji powołano po to, by promować pokojowe rozwiązywanie konfliktów. Popularyzacja mediacji poprzez Międzynarodowy Dzień Mediacji (zawsze trzeci czwartek października) i przekształcony następnie w Tydzień Mediacji trwa już od 15 lat. W tym czasie organizowane są wydarzenia, które popularyzują mediację, jako owocną metodę rozwiązywania sporów w różnych środowiskach. Prezentowane są także korzyści płynące z mediacji. Polskie Centrum Mediacji także bierze czynny udział w tym wydarzeniu promując w Polsce pokojowe rozwiązywanie sporów.

Mediacja Czyni Cuda

Na kanwie wydarzeń realizowanych w ramach Międzynarodowego Tygodnia Mediacji postanowiliśmy zintensyfikować działania popularyzujące mediacje w Polsce. Stąd powołana do życia została kampania społeczna „Mediacja Czyni Cuda”. której celem jest informowanie czym jest mediacja, kto i w jaki sposób może z niej skorzystać i jakie przynosi korzyści osobom w niej uczestniczącym.

Mamy oddziały
w całej Polsce.
Znajdź oddział najbliżej Ciebie.
Znajdź oddział
Chcesz zostać
mediatorem?
Kształć się u najlepszych!
Zostań mediatorem
Copyright © 2020 Polskie Centrum Mediacji
projekt i wykonanie:
Agencja Marketingowa - iWizerunek.plStrony Internetowe Wordpress - 84.pl
crossmenuchevron-right